Ilankai Tamil Sangam
Association of Tamils of Sri Lanka in the USA
Published by Sangam.org

La Masacre de los Tamils en Sri Lanka

Parte VII.b Conclusiones

by Juan Manuel Velazquez, Diario La Tarde, Argentina, April 24, 2012

"Above all," continues the press release in paragraph eight, "it is our sincere hope that the government of Sri Lanka will seize this opportunity and pursue an enlightened attitude to achieve genuine political reconciliation, based on the significant devolution of powers (political) which takes into consideration the legitimate needs of Tamil people's equality, dignity, fairness and respect..."

English translation below

Como fuera anticipado en la Parte VII de nuestra serializarían ' La Masacre de los Tamils en Sri Lanka', después de que la India voto en favor de la Resolución de la 19ª Sesión de la Comisión de los Derechos Humanos de las Naciones Unidas (HRCUN) en Ginebra, este fin de semana pasada tuvo lugar la visita de la comisión multipartidaria de la India a Sri Lanka. Horas antes de la visita hindú ya se había producido un serio incidente de contenido étnico-racistas contra la comunidad musulmana de Dambulla, en la zona central de Sri Lanka controlada por la mayoría Singalés Budista. Los hechos que se suscitaron alrededor de la Mezquita de Dambulla no pudieron ocurrir en el peor momento para el gobierno de Sri Lanka, justo durante la visita de la Comisión multipartidaria de la India.

Las oraciones del tradicional viernes para los musulmanes tuvieron que ser interrumpidas debido a las tensiones sociales que se había generado en la ciudad de Dambulla y el ejercito tuvo que intervenir y llevar a cabo una forzada evacuación de la mezquita en protección de los congregados contra la muchedumbre que se había volcado en los alrededores. Esa noche la mezquita fue objeto de un atentado incendiario, informó el sábado pasado Charles Haviland para la BBC en Colombo (Capital de Sri Lanka). Por otra parte, nuestra corresponsalía pudo confirmar el domingo pasado que debido a la intervención del ejercito no se produjeron victimas entre los ciudadanos musulmanes evacuados y que las fuerzas de seguridad habían restaurado el orden en esa región, aunque la situación seguía muy tensa.

Tras la inspección de la Comisión Multipartidaria de la India, su Alto Comisionado en Colombo emitió un extenso comunicado de prensa, del que reproducimos los extractos de esa declaración pronunciada desde la Embajada.

Comunicado de Prensa del 21 de Abril del 2012:
La declaración fue emitida por Sushma Swaraj -líder de la oposición en el Parlamento de la India- y Lok Sabha, el líder de la Delegación multipartidaria Parlamentaria. Lo que sigue al característico protocolado de introducción son extractos textuales del comunicado de prensa.

En el punto segundo, expresa que "la propuesta de nuestra visita fue para ver nosotros mismos el progreso que ha sido hecho en Sri Lanka desde el final del conflicto armado en Mayo del 2009...y obtener una idea de la situación,

especialmente con respecto rehabilitación a reasentamientos (de la población Tamil), y el camino a seguir para lograr una fundamentada paz en Sri Lanka".

En el punto tercero, el comunicado recapitula en la tradicional política exterior de la India expresando que "Como Ustedes son conscientes, India ha sido una prodiga asistente en el apoyo de esfuerzos para reasentar y rehabilitar a personas internamente desplazadas en Sri Lanka y para reconstruir la infraestructura y facilidades en el norte".

Apartado cuatro expresa que "Nuestra Delegación y yo (Sushma Swaraj) hemos tenido la oportunidad esta mañana (21 de abril pasado) de hacer un llamado a su excelencia Presidente Mahinda Rajapaksa (de Sri Lanka). Mantuvimos extensivas conversaciones con distintos Ministros (del Gobierno de Sri Lanka) con el Líder de la Oposición y con lideres claves de los mayores partidos políticos, Miembros del Parlamento y representantes de la sociedad civil".

Es a partir del quinto punto en donde el comunicado refleja la consistencia de la política exterior de la India, la que ha seguido la misma línea por más de dos décadas después de la muerte de Indira Gandhi. Textualmente expresa que "Hemos notado una mejoría en respecto a la situación de las Personas Internamente Desplazadas (léase refugiados dentro de su propio país). Aun así un significante numero de ellos continúan en transito". Pero el punto mas significante comienza a revelar la posición ya no solo de la India sino de la Resolución de Ginebra del pasado 22 de marzo (UNHRC), el cual la India voto en favor del 'si'. "Nuestro objetivo no va a ser completado hasta que retornen (refiriéndose a la Gente Internamente Desplazada) a sus propios hogares. Igualmente, si bien ha habido un significante progreso en el área de rehabilitación y reconstrucción, mucho queda por hacerse. Estamos preparados para asistir en lo que fuese posible, con un espíritu de sociedad y cooperación" (exactamente lo que recomendó la Resolución de Ginebra).

En el sexto punto del Comunicado de Prensa, el vocero oficial de la Delegación India expreso que "El final del conflicto armado ha ofrecido una oportunidad histórica para encauzar una reconciliación nacional y un acuerdo político. El informe de la Comisión de Reconciliación de Lecciones Aprendidas (LLRC) -proyecto

propuesto por el gobierno de Sri Lanka y aprobado en el Parlamento en Noviembre del 2010- ha hecho una serie de recomendaciones constructivas para abordar tópicos relacionados a cicatrizar las heridas producidas por el conflicto y adoptar un proceso de duradera paz y reconciliación en Sri Lanka. Es importante que esto sea seguido con urgencia..."

Pero los dos puntos que siguen no dejan de ser menos interesantes. En el apartado siete el Comunicado de Prensa de la Delegación Multipartidaria de la India publicada por la delegación diplomática de ese país en Colombo, Capital de Sri Lanka, expresa que "Nuestras discusiones durante los últimos cuatro años (léase desde el comienzo del Genocidio del 2008 y el Holocausto del 18 de Mayo del 2009 hasta la fecha) ha esclarecido la necesidad de expresas medidas propuesta por la Comisión de Reconciliación (LLRC) con respecto a información de personas Desaparecidas y arrestadas, investigación de casos de Secuestros y Desapariciones, promoción de una trilingüe política -Ingles, Singalés y Tamil Hindú- (la recomendada por la enmienda 13ª de la Constitución en 1976), reducción de las zonas de alta seguridad y desmilitarización y devolución de tierras privadas por parte del ejercito, incluyendo el desmontaje del desenvolvimiento de las fuerzas de seguridad sobre las actividades civiles y la restauración de autoridades civiles en las provincias del norte..."

"Por sobre todo -continúa el Comunicado de Prensa en el apartado ocho- es nuestra sincera esperanza que el gobierno de Sri Lanka aproveche esta oportunidad y persiga una actitud iluminada para lograr una genuina reconciliación política, basada en la significativa devolución de poderes (políticos) el que tome en consideración las legitimas necesidades de igualdad de la gente Tamil, dignidad, justicia y respeto. Nos han asegurado en el pasado que esto va a ser realizado dentro del marco de la 13era Enmienda Constitucional- ver recuadro en nuestra próxima entrega, Parte VII (b)-. Vamos a demandar del gobierno de Sri Lanka, incluyendo a la Alianza Nacional Tamil, reasunción del dialogo para orientarse a una solución política".

Apartados noveno a decimo tercero se refieren a la participación de la India en aspectos de desarrollo, inversiones y progreso dentro de Sri Lanka.

Las fotos Fueron suministradas por : www.warwithoutwitness.com/index.php (guerra sin testigos).

As was anticipated in Part VII of our serializarían 'The Slaughter of Tamils ​​in Sri Lanka', after India's vote in favor of the Resolution of the 19th Session of the Commission on Human Rights United Nations (HRCUN) in Geneva this past weekend saw the visit of the party committee from India to Sri Lanka. Hours before the Indian tour and there was a serious incident of ethnic-racist content the Muslim community in Dambulla, in central Sri Lanka controlled by Sinhala Buddhist majority. The facts that were raised about the Mosque of Dambulla could not happen at the worst time for the government of Sri Lanka, just for the visit of the multiparty Commission of India.

The traditional Friday prayers for Muslims had to be discontinued due to social tensions that had been generated in the city of Dambulla and the army had to intervene and carry out a forced evacuation of the mosque in protection against the crowd gathered that had turned around.That night the mosque was the target of an arson attack, reported last Saturday for the BBC's Charles Haviland in Colombo (Sri Lanka capital).Moreover, our correspondent was confirmed on Sunday that due to the intervention of the army there were no casualties among Muslim citizens evacuated and that security forces had restored order in that region, although the situation remained very tense.

Upon inspection of the Multiparty Commission of India, its High Commissioner in Colombo issued a lengthy press release, which we reproduce excerpts from the statement made ​​from the Embassy. Press Release April 21, 2012: The statement was issued by Sushma Swaraj, leader of the opposition in the Parliament of India, and Lok Sabha, the leader of multi-party Parliamentary delegation. What follows the introduction protocolled typical are excerpts of the press release verbatim.


On the second point, states that "the proposal of our visit was to see for ourselves the progress that has been done in Sri Lanka since the end of armed conflict in May 2009 ... and get an idea of ​​the situation,

especially with regard to resettlement rehabilitation (Tamil population), and the way forward to achieve peace in Sri Lanka based. "

In the third point, the statement summarizes the traditional foreign policy of India stating that "As you are aware, India has been an assistant at the lavish support of efforts to resettle and rehabilitate internally displaced persons in Sri Lanka and to reconstruct the infrastructure and facilities in the north. "

Paragraph four states that "Our delegation and I (Sushma Swaraj) have had the opportunity this morning (April 21, past) to call on His Excellency the President Mahinda Rajapaksa (Sri Lanka). We held extensive discussions with various Ministers (the Government Sri Lanka) with the Leader of the Opposition and key leaders of the major political parties, MPs and representatives of civil society. "

It is from the fifth point where the statement reflects the consistency of the foreign policy of India, which has followed the same line for more than two decades after the death of Indira Gandhi. Literally states that "We have noticed an improvement on the situation of Internally Displaced Persons (read refugees in their own country). Yet a significant number of them are still in transit." But the most significant point begins to reveal the position and not only in India but the resolution of Geneva from March 22 (UNHRC), which India voted in favor of 'yes'. "Our goal will not be completed until you return (referring to the Internally Displaced People) to their own homes. Similarly, while there has been significant progress in the area of ​​rehabilitation and reconstruction, much remains to be done. We are prepared to assist as possible, with a spirit of partnership and cooperation "(exactly what the recommended resolution of Geneva).

In the sixth point of the press release, the official delegation of India expressed that "The end of armed conflict has provided a historic opportunity to channel national reconciliation and political settlement. The report of the Committee on Reconciliation Lessons Learned ( LLRC)-project

proposed by the government of Sri Lanka and approved in Parliament in November 2010 - has made a number of constructive recommendations to address topics related to healing the wounds caused by conflict and adopt a process of lasting peace and reconciliation in Sri Lanka. It is important that this be followed urgently ... "

But the two points that follow do not cease to be less interesting.In paragraph seven the Press Release of the Multiparty Delegation of India published by the diplomatic mission of that country in Colombo, Sri Lanka Capital, says that "Our discussions over the past four years (ie since the beginning of the 2008 Genocide and the Holocaust of May 18, 2009 to date) has clarified the need for explicit measures proposed by the Reconciliation Commission (LLRC) information regarding missing persons and arrested, investigation of Abductions and Disappearances, promoting trilingual policy-English, Sinhala and Tamil Hindu-(recommended by amendment 13 th of the Constitution in 1976), reduction of high security zones and demilitarization and return of private land by the army, including the dismantling of the development of the security forces on civilian activities and the restoration of civilian authorities in the provinces of the north ... "

"Above all, continues the press release in paragraph eight, it is our sincere hope that the government of Sri Lanka will seize this opportunity and pursue an enlightened attitude to achieve genuine political reconciliation, based on the significant devolution of powers (political) which takes into consideration the legitimate needs of Tamil people's equality, dignity, fairness and respect. We have been assured in the past that this will be done within the framework of the 13th Constitutional Amendment, see box on our next installment, Part VII (b) -. Let's sue the government of Sri Lanka, including the Tamil National Alliance, resumption of dialogue to navigate to a political solution. "

Ninth-thirteenth paragraphs refer to India's participation in development issues, investment and progress in Sri Lanka.

 

La masacre de los Tamils en Sri Lanka

Part 1

Part 2

Part 3

http://www.diariolatarde.net/06.02.12columnista%20juan%20manuel%20velazquez.html - Part4

http://www.diariolatarde.net/14.02.12columnista%20juan%20manuel%20velazquez.html - Part 5a

http://www.diariolatarde.net/20.02.12columnista%20juan%20manuel%20velazquez.html http://www.diariolatarde.net/28.02.12columnista%20juan%20manuel%20velazquez.html

Part 6 http://www.diariolatarde.net/07.03.12columnista%20juan%20manuel%20velazquez.htmlhttp://www.diariolatarde.net/14.03.12columnista%20juan%20manuel%20velazquez.htmlhttp://www.diariolatarde.net/27.03.12columnista%20juan%20manuel%20velazquez.htmlhttp://www.diariolatarde.net/11.04.12columnista%20juan%20manuel%20velazquez.htmlhttp://www.diariolatarde.net/20.04.12columnista%20juan%20manuel%20velazquez.html - Part 7a http://www.diariolatarde.net/24.04.12columnista%20juan%20manuel%20velazquez.html - Part 7b

© 1996-2024 Ilankai Tamil Sangam, USA, Inc.